Cărți și scriitoriJurnalMarketing cultural

La un pas de cea mai mare campanie de crowdfunding făcută pentru o carte în România

Editura Hyperliteratura s-a născut din implicarea cititorilor în proiectele propuse de noi. Mai tot spun, când sunt invitat la diferite conferințe / prezentări, că bugetul meu era de fix 0 lei la sfârșitul lui 2016, însă aveam o idee. Pe lângă transparență și corectitudine (pe care am demonstrat-o în ultimii trei ani, cu rapoarte de vânzări la zi și autorii plătiți fără întârzieri), programe de promovare solide (online mai ales, dar și turnee de lansări unde a fost cazul), procentul autorului, care a fost întodeauna la Hyperliteratura între 15% și 20% (în unele cazuri, ce-i drept excepționale, și mai mare).

Pentru cine nu înțelege exact ce înseamnă asta, simplific puțin și fac niște calcule: orice editură românească oferă scriitorului său, ca și câștig din cartea sa, un procent standard de 5-10% – se numesc drepturi de autori sau royalties. Cu foarte rare excepții am auzit de 12 – 15%. Iar asta înseamnă, pe scurt, că dintr-o carte care costă 30 de lei să zicem (prețul mediu al unei cărți la noi, da?), autorul în medie în România câștigă maximum 3 lei (impozitabili și ei) dintr-un exemplar vândut. Deci, la un tiraj de 1.000 de exemplare vândut (ceea ce iar e o mare realizare la majoritatea editurilor, nu vezi foarte des reeditări sau ediții noi la un titlu, decât la autori super cunoscuți), câștigul se duce spre 3.000 de lei. Realist vorbind însă, cu exemplarele care se dau protocol (care nu se iau în calcul la vânzări), cele care se dau autorului gratuit (în jur de 20 standard, la Hyperliteratura 50, o altă mică diferență), minus taxele aferente, câștigul real se duce undeva la 2.500 de lei pentru un tiraj – și asta, repet, dacă autorul reușește să-și termine acest tiraj. Iar dacă o face, asta poate dura luni, ani chiar, și banii vin de obicei cu întârziere, pe etape, astfel că efectiv câștigul dintr-o carte nici nu se simte. Să iei la un an după apariția cărții cât un salariu mediu pe economie (și pe bucăți), este trist… Dar asta-i situația în România și nu din cauza procentelor în special, ci din cauza vânzărilor.

De ce sunt vânzări mici? În primul rând sunt puțini cititori (ca cifră, piața de carte din România e printre ultimele în Europa), dar și pentru că lipsa de promovare în domeniul editorial de la noi și lipsa profesioniștilor în acest domeniu își spun cuvântul. Instituțiile publice ce țin de literatură și cărți în genere sunt căpușate de corupție și incompetență deseori, nu mă feresc s-o spun, iar în mediul privat e caută mai mereu câștigul rapid. Foarte greu se investește într-un autor român, se preferă traducerile (care se dau mai bine, publicul oricum nu e o obișnuit să susțină „producția” autohtonă), și, de multe ori am văzut, chiar dacă un autor român începe să capete o oarecare notorietate și să miște puțin, rezultatul acesta îi aparține lui 99%, nu editurii. Editura se mulțumește doar cu investiția inițială de publicare a cărții, nu alocă și un buget pentru promovare – promovare adevărată adică, nu comunicate de presă și două – trei lansări (dacă le face și p-alea) cu 20-30 de oameni, să fie făcută treaba.

Am divagat puțin, dar în situația asta a pieței de carte am deschis eu Editura Hyperliteratura, dedicată 100% autorilor români, care să aibă drepturi mai mari de câștig (dublu sau chiar mai mult față de restul), transparență (pentru că da, nu vreau să vă povestesc cazuri… de tiraje false, de vânzări inventate sau modificate după bunul plac șamd), un alt mod de comunicare și o altă relație scriitor – editor (asta poate pentru că și eu sunt scriitor la bază și știu ce lipsuri am simțit în toate colaborările mele) și, desigur, promovare serioasă.

 

Iată mai jos diferențele de modele de business,
piața de carte standard VS. modelul Hyperliteratura,
unde autorul câștigă egal cu editorul:

Și să revin la crowdfunding. Pentru a putea să realizez cele două mari aspecte care ne diferențiază de edituri (procentele autorilor și promovarea), existau două variante: fie o investiție financiară uriașă (pe care n-am avut-o niciodată), fie apropierea de public. Aici au venit campaniile de crowdfunding, iar de la prima, de la sfârșitul lui 2016, pentru Istoria ROCKului românesc (primul volum, Rock sub seceră și ciocan), am ajuns la 15 proiecte de acest tip, majoritatea reușite. Adică în jur de 12 cu obiectivul întreg nu doar atins, ci și depășit, care ne-au ajutat apoi enorm în promovarea respectivelor cărți, nu doar în acoperirea costurilor de tipar.

Mai mult, campania de crowdfunding nu doar că îți poate permite o oarecare libertate financiară (pentru că poți da 20% unui autor, atâta timp cât costul primului tiraj de 1.000 de exemplare – la Hyperliteratura ăsta e tirajul minim – este asigurat din aceste precomenzi), dar ajută ca acel proiect (roman, antologie, carte de istorie, ce-o fi) să fie cunoscut publicului dinainte să apară. Facem clipuri video, facem multe materiale de promo, avem parteneri care ne ajută să distribuim mesajele noastre, astfel că atunci când apare cartea, o bună parte din public, chiar dacă nu s-a implicat direct în precomanda cărții, știe despre ea.

Și da, sunt din păcate mulți, foarte mulți, care nu înțeleg că e mult mai ok pentru noi să ne ajute în aceste campanii, și așteaptă cartea să ajungă în librării. Mă văd nevoit la fiecare campanie de crowdfunding să repet la nesfârșit același lucru: dacă vă place proiectul, dacă vreți să susțineți editura și principiile pe care noi ne bazăm, prin precomandă directă ne ajuți cu adevărat. Care durează două minute, se face cu cardul / prin OP și mai mult, ai și niște avantaje: ai reducere la carte în timpul precomenzii, o primești cu autograf și o primești direct acasă, înainte să ajungă în librării, ești printre primii ei cititori.

Am avut de-a lungul timpului, în cele 15 campanii desfășurate până acum (și anul ăsta mai avem în plan vreo 4), realizări inedite pentru o piață de carte ca a României. Au fost și campanii unde ne-am chinuit tare de tot, dar la majoritatea totuși am stat bine și am putut folosi fondurile strânse pentru ceea ce ne-am dorit. Printre cele mai reușite se numără campania pentru ROCK în timpuri noi, al doilea volum din Istoria ROCKului românesc, unde am atins 20.000 de lei (sfârșit de 2017) și apoi campania totodată și umanitară pentru scriitorul Valeriu Mircea Popa (sfârșit de 2018), cu proiectul Mojar – vezi clipul AICI sau mai jos-, unde ne-am apropiat de 25.000 de lei.

În genere însă, campaniile noastre ating ca medie 10.000 – 12.000 de lei, suficient pentru a ne ajuta să acoperim fondurile unui prim tiraj de carte, de a ne recupera investiția de promovare a campaniei de crowdfunding (care durează 30 – 40 de zile și unde investim masiv în publicitate) și chiar uneori de a mări tirajul cărților sau de a oferi autorilor o plată – avans chiar odată cu apariția cărții, lucru iar nemaiîntâlnit în țară.

În luna februarie am demarat a 15-a noastră campanie de crowdfunding, pentru cartea 10 povești și rețete pierdute prin Deltă, a lui Teodor Hossu-Longin, și este cel mai îndrăzneț proiect de acest gen de până acum. De ce? Pentru că este o carte – album, cu altfel de costuri tipografice, mult mai mari, iar și fondurile necesare sunt altele. Mai exact, ne-am propus pentru acest proiect să strângem nu mai puțin de 30.000 de lei, o sumă pe care nu am atins-o niciodată în vreo campanie precedentă. Și această sumă, vă spun, nu acoperă costurile tipografice în totalitate, pentru că ne dorim să scoatem 2.000 de exemplare din prima. Dar este o sumă solidă, care ne-ar ajuta enorm să ne atingem obiectivele.

Precomanda 10 povesti si retete pierdute prin Delta, de Teodor Hossu-Longin

Am demarat campania la sfârșitul lui ianuarie și împreună cu implicarea extraordinară a autorului, a lui Teo Hossu, am strâns până în acest moment 28.340 de lei din cei 30.000 pe care ni i-am propus. Lucrurile au mers cum nici nu visam, sunt aproape 200 de susținători implicați (195 mai exact), suma strânsă depășește cu mult orice altă sumă strânsă de noi prin precomenzi, și suntem la un pas foarte mic, minuscul chiar, de numai 1.660 de lei, de a finaliza proiectul în cele patru zile rămase ale campaniei. Iar asta nu doar că va duce la duce la bun sfârșit munca noastră (pentru că această campanie e pregătită de fapt din toamna anului trecut), dar va fi și o premieră: va fi cea mai mare campanie de crowdfunding făcută și reușită pentru o carte în România.

Este o realizare la care nici nu visam acum câțiva ani, când am început să cunosc „secretele” crowdfundingului. Este o chestie de mândrie atât pentru editură, cât și pentru autor, și un exemplu pentru toți ceilalți care au proiecte faine (nu numai din domeniul cărților) și nu știu cum să și le finanțeze, că poți apela la responsabilitatea publicului.

În principiu, ar trebui să mai vină în următoarele patru zile 15 – maximum 20 eroi, care să li se alăture celor deja 195, și vom începe anul la Hyperliteratura cu un entuziasm și cu o forță pe care nu am mai avut-o până acum.

Pentru că nu-i vorba despre cartea în sine – care și ea, este extraordinară. Noi chiar nu am mai publicat așa ceva până acum și nici pe piață nu există astfel de album care să „amestece” nu doar literatura și fotografia, ci și istoria, gastronomia și inclusiv să ajute turismul. Este vorba și despre ceea ce ne-am propus și am tot explicat la început (promovarea, drepturile de autori, comunicarea altfel) și felul în care prin suportul publicului putem duce lucrurile chiar mai departe. Despre încrederea pe care cititorii ne-o oferă, atât nouă, cât și autorului, de a face mai departe lucruri altfel și îndrăznețe.

Aș vrea nu doar să atingem suma de 30.000, ci să o și depășim, fie și cu 1 leu. Iar în weekend-ul care vine, să spun: am făcut cea mai mare campanie de crowdfunding pentru o carte din România. Într-o țară cu 40% analfabetism funcțional, cu public care de obicei nu se implică, cu atâtea probleme pe zona culturală, am arătat că se poate să strângem peste 200 de cititori pentru a da viață unui super proiect și am strâns o sumă record.

Nu like-uri, nu share-uri politicoase, ci implicare directă. Poți face și tu parte din această poveste AICI.

Dacă ți-a plăcut, dă mai departe:
  • 187
    Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *